Basın
Basında Limak
2015
Havalimanı gibi Hızlı Tren Garı

Havalimanı gibi Hızlı Tren Garı

Milliyet / 12.12.2015
Havalimanı gibi tasarlanan 235 milyon dolarlık Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı’nın yüzde 80’i tamamlandı. Cengiz-Limak-Kolin ortaklığı yeni hatlara talip olacak.

Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı ve Yaşam Merkezi (ATG) sona yaklaştı. Eski gar, metra, havaalını bağlantılarıyla yükselen proje, mayıs ayında açılacak. Toplam 235 milyon dolar yatırım yapılacak gar, 2014 yılında Cengiz-Kolin-Limak ortaklığıyla alınmıştı. Yeni gar, tıpkı havalimanları gibi, konaklama, alışveriş, toplantı alanlarıyla şekillendirildi.

Gar içinde 140 odalı otel, yeme-içme alanlarını da kapsayan 185 mağaza, kiralanabilir toplantı ofisleri ve 2500 araçlık otopark yer alacak. Konseptin Türkiye, hatta tüm dünyaya örnek oluşturacağını belirten Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, garın bir buluşma merkezi olacağınız vurguladı.

Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilen Ankara Tren Garı ihalesini 2013 yılında 19 yıl 7 ay işletme süresi teklif ederek kazandıklarını hatırlatan Özdemir, “Projenin yüzde 80’ini tamamlamış bulunuyoruz. Yaptığımız 235 milyon dolarlık kısmını Denizbank’tan 15 yıl vadeli kredi olarak kullandık. Kalan kısmını da öz kaynaklarımız ile karşılıyoruz” dedi.

Günde yaklaşık 100 bin kişinin ziyaret edeceği tren garına yeni eklenecek seferlerle birlikte yoğun ilgi oluşacağını belirten Özdemir, şunları söyledi:

“Şu anda Ankara, Eskişehir, Konya ve İstanbul yüksek hızlı tren seferleri yapılıyor. Ancak hızlı trene öyle yoğun bir ilgi var ki, şehir ve sefer sayıları hızla artacaktır. 2016’da bunlara Bursa, İzmir ve Sivas yüksek hızlı tren bağlantıları eklenecek. Takip eden yıllarda ise Antalya, Adana, Erzincan ve Kars bağlantılarının da açılmasının planlandığını tahmin ediyoruz.”

‘Tüm ihalelere varız’
Özdemir, Türkiye’nin şu anda yüksek hızlı tren demir yolu hattı uzunluğu bakımından, bin 213 kilometreyle, dünyada bir çok ülkeyi geride bıraktığını, Avrupa’da 6’ıncı, dünyada ise 8’inci sırada yer aldığını söyledi. Özdemir, “Ankara, yüksek hızlı tren garlarının ilk ihalelsiydi. Havalimanı işletir gibi ele aldık. Türkiye’de bir ilki yaptık. Biz ortaklı olarak bundan sonraki ihalelerde de iddialı olacağız. Yurt dışında da olmak üzere bütün projelerde ilgili olmak üzere karar aldık” dedi.

‘Şimdi bizi gören rekabeti artırır’
İhaleye tek teklifi vererek alan Limak İnşaat-Kolin İnşaat- Cengiz İnşaat konsorsiyumu olarak şaşırdıklarını belirten Mehmet Cengiz, “İhaleye çok büyük ilgi olur, herkes gelir dedik ama projeye bizden başka teklif veren olmadı, şimdi burayı gören artık rekabeti artırır” dedi.

TCDD, demiryollarında Yap-İşlet-Devret (YİD) modelinin ilk kez uygulandığını Ankara YHT Garı için ilk olarak 20 Ocak 2011’de ihaleye çıkacağını duyurmuştu. Şartname satın alan firmaların tesisin altından geçmesi planlanan metronun sıkıntı yaratabileceği yönündeki çekinceleri nedeniyle ihale 22 Şubat 2011’e ertelenmişti.

İptal edilmişti
Bu tarihte de firmaların talebi nedeniyle 2 Mart 2011’e ertelenen ihaleye, Limak İnşaat ve Hindistan merkezli GMR Infrastructure Ortak Girişimi ile İÇTAŞ ve Cengiz İnşaat Ortak Girişimi teklif vermişti.

Projenin ihalesi daha sonra iptal edilmişti. TCDD, daha sonra ihalenin, YİD modeliyle 17 Temmuz 2012’de yapılacağını duyurmuş ancak şartnameyi alan firmaların talebi üzerine ihale 28 Ağuştos 2013’ye ertelenmişti.

‘İSTANBUL GARI HAYDARPAŞA’DA YAPILABİLİR’
Cengiz Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Cengiz, Ankara Tren Garı’nın model alınarak mutlaka İstanbul’da da yapılacağını kaydederek, Haydarpaşa civarı düşünülüyor, ama bilmiyoruz. Sonuçta büyük ve değişik bir çalışma İstanbul. İstanbul’da hem Avrupa, hem Anadolu yakasında düşünülüyor” dedi.

Türkiye’nin kamu-özel ortaklığının (PPP) en iyi örneklerinden olduğunu vurgulayan Özdemir ise, gar, otobüs terminali gibi pek çok işletmenin bu model örnek alınarak yapılabileceğini söyledi.