Basın
Basında Limak
2013
3. havalimanına 22.1 milyar euro

3. havalimanına 22.1 milyar euro

Dünya / 04.05.2013
İstanbul’a 3. havalimanı projesinde en yüksek teklifi veren konsorsiyumda yer alan Limak’ın Yönetim Kurulu Başkanı Nihat özdemir ihale sonrasında tebrikleri kabul etti.

İstanbul’a yapılacak üçüncü havalimanı ihalesinde en yüksek teklifi 22 milyar 152 milyon euro ile Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu verdi. İhale bedeli beklentilerin üç katına yakın bir rakama ulaştı. OGG, en geç bir yıl içinde ilk kazmayı vuracak ve 2018 sonunda havalimanını hizmete açacak.

Türkiye dün tarihi bir güne şahitlik etti. İstanbul’a yapılması planlanan 3’üncü havalimanı ihalesinde beklentilerin üç katma yakın bir teklif geldi. Düne kadar "10 milyar dolarlık ihale" olarak lanse edüen 3. havalimanının 25 yıllık kira bedeli için gelen en yüksek teklif 22 milyar 152 milyon euro yani 29 milyar dolar civarında oldu. Bu bedele bir de yüzde 18’lik KDV dahil edilecek. Yani 25 yıllık kira bedeli olarak teklif edilen rakam 26 milyar 139 milyon euroya diğer bir deyişle 61.5 milyar liraya ulaşmış olacak. Bu rakamı teklif eden ise Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) oldu. Söz konusu oluşum son dakikaya kadar Antalya Havalimanı’nın işletmecisi IC/Fraport ile çekişti.

Atatürk Havalimanı’nın işletmecisi TAV ise tekliflerin 21 milyar euronun üzerinde gelmesi sonrasında ihaleden çekildiğini açıkladı. Bu karar BISTte TAV hisselerini vurdu ve hisseler ihalenin bu aşamasından sonra hızla düşüşe geçerek günü yüzde 7,81 değer kaybıyla kapattı. Bu arada ipi göğüsleyen Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon OGG, 2018 sonuna kadar havalimanın inşaasını tamamlayacak. İnşaatın 10 milyar euroya mal olması bekleniyor. Dün teklif edilen kira bedeli ise bu tarihten sonra ödenecek ve 25 yıl sürecek. İnşaat bedeli ile beraber havalimanın Limak-Cengiz-Mapa-Kalyon OGG’ye toplam maliyeti 36 milyar euroyu yani 85 milyar lirayı bulacak.

İstanbul’a yapılacak üçüncü havalimanının ihalesi, Ankara Esenboğa Havalimanı’nda gerçekleştirildi. Enka İnşaat ve Sanayii AŞ, Sabancı Holding, TAV, IC İçtaş İnşaat, MAPA İnşaat, Park Holding, Tekfen İnşaat, ERG İnşaat, Makyol, Doğuş, Özaltın İnşaat, KHazanah Nasional Berhad, Cengiz İnşaat, GMR Infrastructure, Limak, Polimek, Akdeniz İnşaat olmak üzere 17 firmanın şartname aldığı ihalede 4 firma ve ortaklık teklif verdi. Teklif veren 4 firma ve ortak girişim grupları şöyle; TAV, Makyol, IC/Fraport ve Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon OGG.

DHMİ Genel Müdür Yardımcısı ve İhale Komisyonu Başkanı Funda Ocak, 21 Ocak’ta ihale sürecinin başladığını, ihale komisyonunun tüm teklifleri kapalı usulde pazarlığa alması gerektiğini dile getirerek, "Ancak bu süreçte yeni yöntemler belirlenebilir diye bir maddemiz vardı. Biz de Türkiye Cumhuriyet Tarihi’nin en büyük ihalesi olduğu için kapalı pazarlık yerine açık pazarlık usulünü benimsedik" diye konuştu.

Ocak, tüm firmaların yeterlilik aldığını belirterek iç zarfları açtı. Buna göre IC/Fraport 25 yıllık kira bedeli olarak 20 milyar Euro artı KDV, Makyol 4 milyar Euro artı KDV, Limak/Cengiz/Kolin/Ma-Pa/Kalyon OGG 12 milyar 682 milyon Euro artı KDV, TAV ise 9 milyar Euro artı KDV teklif verdi. Daha sonra açık artırmaya geçildi. Birinci turda Makyol çekilirken, TAV Holding 78’inci turda çeküdi. Yarış, Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon OGG ile IC/Fraport arasında devam etti. 96’ıncı turda ise, 22 milyar 152 milyon Euro ile Limak-Cengiz-Kolin-Mapa-Kalyon OGG en yüksek teklifi verdi.

’30 milyar euroyu geçiyor’
İhaleden sonra açıklamalarda bulunan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Cumhuriyet tarihinin en büyük projesinin bu ihale ile gerçekleştirildiğini kaydetti. Yıldırım, havalimanının dünyanın en büyük havaalanları arasında yerini alacağını ve Türkiye’nin 2023 vizyonunun en önemli eserlerinden biri olacağını belirtti. Oluşan fiyatın KDV ile birlikte toplamda 30 milyar Euro’yu geçtiğini dile getiren Yıldırım, Türk Lirası karşılığının ise 75 milyar lirayı geçtiğini belirterek "Allah yapanlara güç kuvvet versin. Buraya sıfırdan bir havaalanı yapılacak. Her türlü diğer yardımcı tesisleri büyük bir havaalanı kuruluyor. Bu hava alanı Türkiye’nin gelecek 50 yılına cevap verecek bir havaalanı olacak" dedi. Havalimanı için toplam yatırım maliyetinin 10 milyar Euro olduğunu dile getiren Yıldırım, "Toplamda yapılacak yatırım 90 milyar Türk Lirası’na ulaşacak" dedi.

’2018 sonunda hazır’
İhale sonrasında ihaleyi kazanan konsorsiyum adına konuşan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, rekor sayılabilecek bir kira bedeliyle ihaleyi kazandıklarını söyledi. Havalimanının 5 yılda tamamlayacaklarını ifade eden Özdemir, "En geç bir yıl içinde kazmayı vurmayı hedefliyoruz. 2018 yılı sonuna doğru havalimanını bitirerek hizmete açacağız" dedi. Toplamda 10 milyar 247 milyon Euro yatırım yapacaklarını vurgulayan Özdemir, "Finansman modeline göre yüzde 20 öz sermaye eklenmesi gerekiyor. Teklif ettiğimiz tutar, 25 yıla eşit olarak bölünerek ödenecektir" dedi.

İlk etabın 2017’de hizmete girmesi planlanıyor
Arnavutköy ilçesine yapılması planlanan 3’üncü havalimanı tamamlandığında, dünyanın yolcu kapasitesi en büyük havalimanı olacak. Yap-Işlet-Devret modeliyle yapılacak olan 3’üncü havalimanını yapan firma. 42 aylık yapım işlerinin tamamlanmasının ve havalimanının işletmeye geçmesinin ardından, 25 yıl süresince havalimanının işletmeciliğini yapacak. Belirlenen takvime göre, Istanbul Yeni Havalimanı’nın 90 milyon yolcu kapasiteli ana terminal binası 2017 yılında hizmete girmiş olacak. Tüm etapları tamamlandığında, 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak havalimanında, toplam 4 terminal binası 6 pist ve 8 kontrol kulesi bulunacak. Proje yaklaşık 12 milyar dolara mal olacak. İhale şartnamesi ise, firmaların katılımını sağlamak için ihale sürecinde değiştirildi.