Basın
Basında Limak
2010
Sabiha Gökçen kanatlandı

Sabiha Gökçen kanatlandı

Posta / 08.02.2010
İstanbul Sabiha Gökçen (ÎSG) Havalimanı’nı, ortakları Hint GMR ve Malezyalı Malaysia Airports ile birlikte 25 milyon yolcu kapasiteli bir havacılık üssüne dönüştüren Limak Holding, bu yatırımdan tatmin edici sonuçlar alıyor. Limak Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir, yeni terminalin 31 Ekim’de faaliyete geçtiğini hatırlatarak, "2008’de 4.5 milyon olan yıllık yolcu trafiği 2009’da yüzde 52.5 artıp 6.6 milyonu aştı. Bu yıl hedefimiz 8.5 milyon kişi. Ama bu rakamı yukarı revize edebiliriz" dedi.

Bir yıl erken bitti
Üçlü konsorsiyum İSG’nin işletmesini Mayıs 2008’de devraldığında, yeni terminalin 30 ayda 350 milyon euro’ya inşa edilmesi planlanıyordu. Ancak inşaat, 18 ayda 500 milyon euro yatırımla tamamlandı. Ebru Özdemir, bu bir yıllık ’aceleyi’ şöyle açıkladı: "Geçen yıl işler büyüyünce, 3 milyon yolcu kapasiteli eski terminal iyice yetersiz hale geldi. Hatta yeni terminalin inşası sürerken, eskisini 10 milyon dolar harcayıp genişlettik. Müşteri memnuniyeti önemli, bekleyemezdik. Artık her dakika önemliydi."

İkinci pist planlanıyor
Ebru Özdemir, İSG’yi devraldıklarında 15 yurtiçi, 34 yurtdışı noktaya uçuş olduğunu vurgulayarak, "Şu anda 36 havayolu firması 21 iç, 52 dış noktaya uçuyor. Uçuş sıklığı ve uçakların doluluk oranı da çok yükseldi" dedi. Yeni terminali yaparken, 25 milyon yolcu kapasitesinin 2020’de dolacağını düşündüklerini belirten Ebru Özdemir şöyle dedi: "Ama bu kapasite çok daha öncesinde dolacak gibi. Şimdiden ikinci pisti yatırım programımıza aldık. Bu terminali de yanlardan büyütülebilecek şekilde tasarladık."

Henüz maddi zevk almadık
"Sabiha Gökçen’in inşaatından ve işletmesinden manevi olarak büyük zevk aldık" diyen Ebru Özdemir, Limak’ın havalimanlarını ana iş alanlarından biri haline getireceğini söyledi. Özdemir, eklemeden de yapamadı: "Henüz maddi bir zevk yok gerçi. O da zamanla..." Limak ve iki ortağı, Sabiha Gökçen’e 20 yıl için 1 milyar 932 milyon euro ödedi, 500 milyon euro da ek yatırım yaptı. Ebru Özdemir, Limak’ın şu anda Priştine, Mısır, Medine ve Suriye havalimanlarının ihaleleriyle ilgilendiğini bildirdi.

Üç otel daha geliyor Limak, turizm alanında da genişliyor.
Grubun şu anda Antalya’da 4, Ankara’da 1 oteli, Sabiha Gökçen’de de 120 yataklı havalimanı oteli bulunuyor. Ebru Özdemir, "Şimdi İstanbul Kavacık’ta otel yapıyoruz. Yalova’daki ’health farm’ı (sağlık çiftliği) bu yıl açacağız. Kıbrıs’ta da gelecek yıl büyük bir otel açacağız" dedi. Özdemir, grubun otelcilikte 5 bin yatağı geçtiğini belirtti.

Enerjide heyecanlıyız
Limak Siirt’te 1 milyar kilovatsaatlik bir baraj inşa ediyor. Uzunçayır barajı da tam açılış için gün sayıyor. Ebru Özdemir, "En heyecanlı projelerimiz enerjide" derken, bu alanda daha da büyümek istediklerini söyledi. Özdemir şöyle konuştu: "Şu anda hidroelektrikte varız. Jeotermal ve rüzgarla da ilgileniyoruz. Ayrıca bir elektrik dağıtım bölgesi de iyi olurdu ama daha bize kısmet olmadı." Üç aydır yeni terminalinde hizmet veren İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı kanatlandı, uçuyor. 2009’da yolcu trafiği 2.1 milyon kişi artan Sabiha Gökçen’de bu yıl da bu miktarda artış hedefleniyor.

KRİZ HAVADAN TEĞET GEÇTİ
Dünyada havayollarına büyük zarar veren kriz, geçen yıl Türkiye’de havacılığa uğramadı. Hatta uçak yolculuğu 5 milyon kişi artıp 85 milyonu aştı, 250’ye yakın yeni uçak siparişi verildi. Ebru Özdemir, ’krizi havadan teğet geçiren’ gelişmeyi şöyle anlattı: "Daha ucuza uçma imkanı, pazarı büyüttü. Mesela kuaföre gidiyorum. Manikürcü, Mardin’e askerdeki nişanlısını ziyarete gideceğini söylüyor. ’Nasıl gideceksin?’ diyorum. ’29 liraya uçak bileti aldım’ diyor. Eskiden gözünüzde büyüyen mesafeler, şimdi her kese için kısalıyor. "İstanbul çok büyüyor. Kentin hem nüfusu hem de uluslararası düzeyde kültürel, ekonomik önemi artıyor. Asya’dan Avrupa ve Amerika’ya geçişte transit kent olarak da konumlanıyor. THY’nin Star Alliance üyesi olması da transit geçişleri büyüttü. Öte yandan Türkiye’de kişi basma uçuş sayısı hâlâ çok düşük. Avrupa’da kişi basma yılda 5, bizde 1.2 uçuş düşüyor. Yani pazarda potansiyel yüksek. Bunu gören de yatırım yapıyor. İstanbul’a ileride üçüncü bir havalimanı gerekecek. Ama önce İSG büyüyecek, ikinci pisti, ek terminali olacak.

Kırmızı ışıksız uçurur!
Ebru Özdemir, Sabiha Gökçen’i farklı kılan özellikleri sıralarken, havalimanına, trafiği de çok rahat olan TEM otoyolundan gelindiğini hatırlatarak, "En büyük özelliğimiz kırmızı ışıksız uçuş keyfimiz" dedi. Ebru Özdemir yeni terminaliyle İSG’de, araba park etmekten kapı girişlerine ve bavul alımına, her işlemin rahat ve hızlı yapıldığını belirtti.

2500 kişiye iş sağlıyor
Yıllık yolcu kapasitesi: 25 milyon kişi
2009 yolcu trafiği: 6.6 milyon kişi
2010 yolcu hedefi: 8.5 milyon kişi
Şirketin personel sayısı: 347
Havalimanındaki toplam istihdam: 2500
36 havayolu 21 iç, 52 dış noktaya uçuyor
Apron manzaralı 2 CİP Lounge
Her keseye hitap edebilen 20 mağaza, 21 cafe ve lokanta
4.500 metrekarelik Duty Free (vergisiz alışveriş) alanı
120 yataklı havalimanı oteli
VIP salonu