Basın
Basında Limak
2007
İhaleyi 38 tur sürdürmek zor oldu verdiğimiz son teklif tavana yakındı

İhaleyi 38 tur sürdürmek zor oldu verdiğimiz son teklif tavana yakındı

Zaman / 11.07.2007
Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 20 yıllık işletmesi için 1,9 milyar Euro’luk rekor teklifin sahibi Nihat Özdemir ihale gününü, "Hayatımda girdiğim en uzun ihale oldu, ama heyecanlıydı. Gece geç saatlere kadar 38 tur sürdürmek zor oldu." ifadesiyle özetledi.

Ortaya çıkan rakamı ise ’tavana yakın bir nokta’ şeklinde tarif etti. Kurtköy’deki mevcut tesisler ile yeni iç ve dış hatlar terminalini yapıp işletmek için verilen tutar Katma Değer Vergisi’yle birlikte 2 milyar 278 bin Euro’ya yaklaşıyor. Özdemir, Sabiha Gökçen’i "Bu konuda uzmanlar." dediği Hintli ve Malezyalı ortaklarıyla işletecek. Ortak girişim grubu, Limak İnşaat AŞ (yüzde 40)-GMR Infrastructure LTD (yüzde 40) ve Malaysia Airport Holding Berhad’dan (yüzde 20) oluşuyor.

Bundan önceki rekor, İçtaş-Fraport ortaklığının 17 yıllık işletme hakkı karşılığı Antalya’daki havalimanı için teklif ettiği 3,2 milyar dolardı. Sektörün devlerinden TAV da İstanbul Atatürk Havalimanı’nı 15,5 yıl işletmek için 3 milyar dolar vermişti. Ocak 2001’de işletmeye alınan İstanbul Kurtköy’deki havalimanı 560 milyon dolara mal oldu. Çok az sayıda havayolunun sefer yapması yüzünden hizmete girdiği 2001’den 2005’e kadar zarar ediyordu. Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na (SSM) ait havaalanı Türk Hava Yolları ve özellikle Pegasus Havayolları’nın uçuşlara başlamasıyla son yıllarda cazibe merkezi haline geldi. Ucuz yabancı havayollarının da birbiri ardına sefer başlatmasıyla büyük bir hava trafiğine sahne olmuştu. Müsteşarlıkta önceki gün yaklaşık 14 saat süren ihale pazarlık süreci, her seferinde kapalı teklif almak suretiyle 37 tur sürdü. Son turlara doğru iddialı gruplardan TAV, Mak-Yol ve Çukurova ihaleden çekildi. İhaleye katılan yaklaşık 50 firma yetkilisinin dışarı çıkmasına izin verilmedi. Öğle ve akşam yemeği olarak sandviç ve meyve suyu, arada da meyve ikramı yapıldı. İhalede 38 tur, komisyon başkanının jest isteği üzerine gerçekleşti. Limak ortak girişim grubu, teklif ettiği tutara 1 milyon dolar ekleyerek rakamı 1 milyar 932 milyon Euro’ya çıkardı. (Yaklaşık 2 milyar 633 milyon dolar.) Sözleşmenin imzalamasının ardından Limak Grubu yaklaşık 400 milyon Euro’yu bulacağı söylenen dış hatlar terminali ve ilgili diğer tesisleri ilk 3 yılda kurduktan sonra 20 yıl boyunca işletmeciliğini yapacak.

Fenerbahçe futbol takımının uçuşlarında tercih ettiği havalimanının işletmesini bu kulübün yöneticisinin kazanması, ihaleyle ilgili düşülen ilginç notlar arasındaki yerini aldı. Aynı zamanda Fenerbahçe Başkan Vekili de olan Limak’ın sahibi Nihat Özdemir, "Hayırlı olsun. İstanbul’un böyle bir havalimanına ihtiyacı var. "Biz hesabımızı yaptık. Atatürk Havalimanı yakında ihtiyaçlara yanıt veremeyecek duruma gelecek. Büyüme potansiyeli bulunmuyor. İstanbul’un yeni bir havaalanına ihtiyacı var. Bu doğrultuda hesabımızı yaptık, gelişen büyüyen Türkiye’de payımızı almak için bu rakama kadar çıktık." dedi. Rekor ücret, 3 yıllık yatırım döneminin ardından taksitle ödenecek. Müsteşar Murad Bayar, paranın savunma projelerinin finansmanına önemli katkı sağlayacağını ifade etti. İhaleyle yatırımlarının karşılığını misliyle aldıklarını kaydederken, süreçte çok stresli geceler yaşadıklarını söyledi ve ekledi: "Sonuçtan çok memnunuz." Bayar, havalimanının 20 yıllık bir yatırım olduğunu ve buranın sadece uçuşlar için değil, aynı zamanda teknoloji ve endüstri parkı projesi olduğuna dikkat çekti. Ercan Baysal - Mustafa Gün / Ankara - İstanbul