Limakport İskenderun, Akdeniz’in en büyük konteyner limanlarından biri olma yolunda hızla ilerliyor

29.06.2013
İskenderun Limanı’nın 36 yıllık işletme hakkıni alan Limak, LimakPort İskenderun’u Akdeniz’in en büyük konteyner limanlarından biri haline getirecek yatırım planında önemli bir aşamayı daha tamamladı. Limanın hedeflenen kapasite ve verimlilikte hizmet verebilmesi için inşaat, ekipman ve makine yatırımını kapsayan 250 milyon dolarlık yatırım planını hayata geçiren Limak, bu planın önemli bir halkası olan dev konteyner vinçlerini teslim alarak, bölge sanayicisinin hizmetine sundu. Mart 2013’te ilk konteynerlerini elleçlemeye başlayan LimakPort İskenderun’da yeni teslim alınan 18 adet dev vinç ile birlikte, operasyonlar çok daha hızlı bir şekilde gerçekleşecek.

Limana kazandırılan 4 adet STS ve 14 adet RTG vinç geçtiğimiz günlerde üretici firma tarafından LimakPort İskenderun’a teslim edildi. Tasarım ve imalat dahil toplam 18 aylık bir çalışmanın ürünü olan devasa vinçlerden STS vinçlerinin yüksekliği 72 metreyi bulurken, bu vinçler sayesinde gemi üzerinde, rıhtımdan 20 sıra konteynere erişim sağlanabiliyor. Arka sahada, istiflemede kullanılacak olan elektrikli RTG vinçler ise gürültü ve çevre kirliliğine geçit vermeyen yapısıyla, limancılık hizmetlerindeki en modern uygulamalara imkan tanıyor.

Nihat Özdemir: “250 milyon dolarlık yatırımın yüzde 80’ini tamamladık”

TCDD İskenderun Limanı’nı, devir tarihi olan Aralık 2011’den itibaren büyük bir yatırım hamlesi başlattıklarını belirten Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, ihale bedeli dışında inşaat, makine ve ekipman için ayırdıkları yatırım tutarının 250 milyon dolar olduğunu söyledi. Yürütülen çalışmalar ve yapılan yatırımlarla 1.5 yıl gibi kısa bir sürede LimakPort İskenderun’unun yük çeşidi ve gemi trafiğinin çok hızlı bir şekilde arttığını belirten Nihat Özdemir, “Limanımızın yenilenmesi, genişletilmesi ve en modern teçhizat ve altyapı ile ticaretin hizmetine etkin bir şekilde sunulması için çok yoğun bir yatırım süreci içine girdik. Bugün itibariyle, ihracatçının tüm ihtiyaçlarına vaktinde ve eksiksiz bir şekilde yanıt vermek üzere limanımıza özel tasarlanan dev vinçlerin teslimiyle birlikte, 250 milyon dolar tutarındaki yatırım planımızın yüzde 80’ini tamamlamış bulunmaktayız. Ayrıca tüm yatırımlarımız, çevresel ve sosyal etkiler açısından, Dünya Bankası’nın özel sektör kolu olan Uluslararası Finans Kuruluşu’nun önderliğini yaptığı Ekvator Prensiplerine uygun olarak gerçekleştirilmektedir. İskenderun şehrinin gelişmesine de katkıda bulunacak bu büyük yatırım ile önemli miktarda istihdam da yaratmış oluyoruz ” dedi.

“Bugüne kadar makine ve ekipman için 65 milyon dolar yatırım yaptık, dev vinçler operasyonlarımıza hız kazandıracak”

Dev vinçlerin de dahil olduğu makine ve ekipman yatırımı için şu ana kadar toplam 65 milyon dolarlık yatırım yapıldığını belirten Nihat Özdemir, 2015 sonunda teslim alınacak diğer vinçlerle birlikte, toplam makine ve ekipman yatırımının 100 milyon doların üzerinde olacağını açıkladı. Tasarım ve imalat dahil 18 aylık çalışmanın ürünü olan bu dev vinçler sayesinde, LimakPort İskenderun’un bölge sanayicisi ve ihracatçısına daha hızlı ve etkin hizmet vereceğini ifade eden Nihat Özdemir, “Mart ayında limanımızda ilk konteynerlerin elleçlenmeye başlamasıyla birlikte çok önemli bir dönemeci aştık. Şimdi ise limanımız için özel olarak tasarlanan 18 adet dev vinç ile LimakPort İskenderun için daha ilk günden belirlediğimiz ‘Akdeniz’in en önemli limanını yaratma’ hedefimize adım adım yaklaşıyoruz” dedi.

“Birinci fazın sonunda 1 milyon TEU’luk kapasiteye ulaştık, nihai hedefimiz 3 milyon TEU”

Özelleştirme İdaresi’nin düzenlediği ihalede yıllık kapasite şartının 400.000 TEU olduğunu hatırlatan Nihat Özdemir, “Biz ise İskenderun Limanı’nı baştan tasarlamayı tercih ettik ve değerlendirmemiz sonucunda yapacağımız yatırımların ardından faz nihai hedef olarak yıllık 3 Milyon TEU’luk kapasiteye ulaşmayı planladık” dedi. Yatırım planındaki nihai kapasiteye 3 aşamada ulaşacaklarını aktaran Özdemir, şöyle devam etti: “Şu anda ilk aşamayı tamamlamış bulunuyoruz. Kapasitemiz 1 milyon TEU’ya ulaşmış durumda. Yatırımın ikinci aşaması 2015 sonunda tamamlandığında yıllık kapasitemiz 1.300.000 TEU’ya çıkacak ve bu aşamaya kadar yatırımın toplam maliyeti 250 milyon dolar olarak gerçekleşecek. İlerleyen yıllarda yapılacak üçüncü aşama yatırımla nihai kapasite olarak planladığımız yıllık 3 milyon TEU’ya ulaşacağız.”

“Sektörlere özel düzenlemelerle, bölge ihracatçısının işini kolaylaştırıyoruz”

Özellikle Türkiye’nin 2023 hedefleri, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin son 10 yılda gösterdiği büyüme performansı ve bölgede komşu ülkelerin transit yükleri için artış gösteren talebi dikkate alınca, böylesine modern ve yüksek kapasiteli bir limana duyulan ihtiyacın net bir şekilde ortaya çıktığını ifade eden Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, limanda yaptıkları çalışmalarda bölge sanayicisinin ve ihracatçısının ihtiyaçlarını tam olarak karşılamaya odaklandıklarını belirtti. Özellikle maden, tekstil ve plastik hammaddesi, yaş sebze ve meyve yüklerini dikkate alarak çok önemli düzenlemeler yaptıklarını söyleyen Özdemir, çalışmalar hakkında şu bilgileri verdi: “Bölgedeki yoğun maden ihracatını dikkate alarak, yaklaşık 9.000 metrekaresi kapalı olmak üzere, toplam 40.000 metrekarelik bir alanı krom, bakır, demir ve mermer gibi maden ürünlerinin konteynerize edilmesi için hazırladık. Tekstil ve plastik hammaddelerini içeren konteynerlerin iç dolum ve boşaltım işlemlerinin yapılması için de 3.600 metrekarelik CFS tesisini faaliyete geçirdik. Turunçgiller ağırlıklı olmak üzere, yaş meyve sebze yüklerinin taşındığı soğutma üniteli konteynerler için de özel stok alanları inşa ettik. Limanda ayrıca soğutmalı konteynerler ile soğutmalı tırlar arasında gıda yükü aktarımının hijyenik koşullarda yapılabilmesi için de soğuk hava aktarım tesisi inşa etmekteyiz. Aynı anda 10 tır yükünün işlem görebileceği soğuk hava aktarım tesisi Temmuz ayında devreye giriyor. İkinci faz kapsamında yer alan 370 metrelik ikinci lineer rıhtım inşaatı ise %70 oranında tamamlanmış durumda, ikinci rıhtım Aralık 2013’te devreye alınacak.”

“Devrin üzerinden sadece 1.5 yıl geçti, bölge ticaret hacmi hızla artıyor ”

Limanın devrinden bugüne kadar sadece 1.5 yıl geçtiğini, inşaat çalışmaları nedeniyle bazı rıhtımların kapalı olmasına rağmen limanın yük çeşidi ve gemi trafiği açısından memnuniyet verici sonuçlara ulaştığını belirten Nihat Özdemir, “Şu anda limanda tüm yük çeşitleri elleçleniyor. Tarihinde konteyner elleçlemesi yapmayan İskenderun Limanı, Mart 2013 itibari ile konteyner gemilerinin uğrak noktası oldu. Özellikle Gaziantep ve Kahramanmaraş için hem kara nakliyesinde hem de liman tarifesinde fiyat avantajı sağlaması nedeniyle, LimakPort İskenderun’u tercih eden sanayici sayısı her geçen gün hızla artıyor” dedi. Konteyner hizmetleri dışında, Mısır’ın Port Said ve Damietta limanlarına haftada karşılıklı toplam 5 Ro-Ro seferi yapıldığını söyleyen Özdemir, şu bilgileri verdi: “Her ay 3.000 – 4.000 adet sıfır kilometre araç Uzakdoğu’dan gemilerle İskenderun Limanı’na getirilerek, Irak ve Libya’ya aktarılıyor. Yeni inşa edilen rıhtımlarımız sayesinde, 70.000 tona kadar dökme yük getiren gemilerin elleçlemesi son derece verimli şekilde gerçekleştiriliyor.”
We are using cookies at our website to provide a better web site user experience. By continuing with the default settings you will be accepting use of cookies according to our cookie policy .
Allow
Disable
X
X