Basın
Basında Limak
2013
Türkiye için bir milat

Türkiye için bir milat

Dünya / 21.05.2013
İstanbul’a yapılacak 3. havalimanı için imza töreni dün Ankara’da gerçekleştirildi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, projenin Türkiye için bir milat olduğunu belirterek "90 milyar TL’lik bir iş. Bu proje, BM üyesi 193 ülkenin 103’ünün milli gelirinden büyük. Bunun sağında solunda bir şey aramayın, bu Türkiye’nin gücünü gösteren büyük bir projedir’ diye konuştu.

25 YIL SONRA DEVREDİLECEK
Cengiz, Kolin, Limak, Kalyon ve Mapa Ortak Girişim Grubu adına konuşan Limak Holding Başkanı Nihat Özdemir ise projenin sadece bir yatırım projesi değil, Türkiye için her yönüyle bir prestij projesi olduğunu söyledi. Çevreye büyük hassasiyet gösterdiklerini belirten Özdemir "Bu projeyi devletten beş kuruş almadan inşa edeceğiz, 25 yıl işletip devredeceğiz" dedi.

İstanbul’a yapılacak ve dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak 3. havalimanının sözleşmesi bugün imzalandı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3. Havalimanı ihalesi ile Türkiye’nin kredi notunu artırdığını söyledi.

İstanbul’a yapılacak 3. Havalimanı uygulama sözleşmesinin imza töreni Karayolları Genel Müdürlüğü’nde gerçekleştirildi. İmza töreninde konuşan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakam Binali Yıldırım, bu havalimanı projesinin Türkiye’nin bütün göstergelerini değiştiren bir milat olduğunu belirterek, 3. Havalimanı ihalesinin Türkiye’nin kredi notunu artırdığını söyledi. Türkiye’nin yatırım yapılabilir ülkeler araşma girdiğini aktaran Yıldırım, "Zaten Türkiye yatırım yapılabilir ülkeler arasındaydı da bu not veren hocaların görmezden geldiği bir husustu. Onların da bugün Türkiye’nin değil dünyanın en büyük kamu-özel sektör ortaklığı olan projeden sonra mazeretleri kalmadı" dedi. Türkiye’nin her anlamda gittikçe büyüdüğüne işaret eden Yıldırım, çevre ülkelerin kaderine hükmedecek projeleri hayata geçirdiğini bildirdi.

3. Havalimanı projesine yapılan yatırımın maliyetine dikkati çeken Yıldırım, ihaleyi kazanan ortak girişim grubun dünyanın yükü altına girdiğini, bunun kolay bir iş olmadığını aktardı. Yıldırım, "Kolay iş mi? 90 milyar TL. Paralan uc uca dizsen dünyanın çevresini 4.5 kere dolanıyorsun. Öyle bir büyüklükten bahsediyoruz. Bu proje, Birleşmiş Milletler’e üye olan 193 ülkenin 103 adedinin mili gelirinden büyük. Ayrıca, Birleşmiş Milletler üyesi 34 ülkenin milli gelirlerinin alt alta toplamından, IMF’nin Türkiye’den bugüne kadar aldığı borç kadar. 10 yılda Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptığı yatırımın yüzde 90’ı. Böyle bir ihaleden bahsediyoruz. Bunun sağında solunda bir şey arayacağına, ’Bu Türkiye’nin gücünü gösteren büyük bir projedir’ diyerek hakkı teslim et" diye konuştu.

Gayet tabi konuşacaklar
Bakan Yıldırım, 3. Havalimanının yapılacağı yer için yapılan eleştirileri hatırlatarak, "Çevre, kuş yolları gibi şeylerin hesabı kitabı yapılıyor. ÇED Raporu alındı, görüşe açıldı, itirazlar değerlendirildi. Hepsi usul ve esası takip edilerek yapıldı. Kuş yolları zarar görüyor, zaten mevcut havalimanının bütün güzergahı buradan geçiyor. 50 senedir bu aklında yoktu kimsenin yeni mi çıktı? Böyle bir şey olabilir mi? Yakışan bir şey söyle, aklına geleni söylüyorlar. Varsın söylesinler, her şey söyleniyor ama söylenenlere rağmen iş yapılıyor. Biraz zaman kaybediyor, enerjimizi boşa harcıyoruz ama kimsenin kafasında soru işareti kalmasın. Havalimanı sadece bir kesimi ilgilendirmiyor. 76 milyonu ilgilendiriyor. Gayet tabi konuşacaklar" dedi.

Lokomotif görevi
Devlet Hava Meydanlan İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, hem yolcu hem de kargo taşımacılığının önemli bir bölümünün Avrupa, Afrika, Ortadoğu ve Asya ekseninde cereyan ettiğini söyledi. Bu tablonun, yeni havalimanının önemini ortaya koyduğunu belirten Birdal, "İstanbul yeni havalimanı projesinin realizesi, tarih boyunca medeniyetlere, kültürlere ev sahipliği yapmış İstanbul’u, gelecekte önemli bir turizm ve finans merkezi yapmak hedefine büyük ölçüde katkı sağlayacak, bu hedefin gerçekleştirilmesi için adeta bir lokomotif görevi görecektir" dedi. Birdal, uygulama sözleşmesinin ön imza aşamasına gelindiğini hatırlatarak, ön imzadan sonra sözleşmenin tekrar Bakan onayına sunulacağını, onayın ardından havalimanını yapmak üzere kurulacak yeni şirket ile sözleşme imzalanacağını kaydetti. Bu süreçten sonra da yer teslimi yapılarak ilk kazmanın vurulacağını dile getiren Birdal, projenin kendi enerjisini üreten, çevreci, doğa dostu, engelsiz ve yeşil havalimanı konseptine uygun olacağını ifade etti.

Prestij projesi
Cengiz, Kolin, Limak, Kalyon ve Mapa Ortak Girişim Grubu (OGG) adına konuşan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir ise İstanbul yeni havalimanı projesinin, sadece bir yatırım projesi değil, Türkiye için her yönüyle bir prestij projesi olduğunu söyledi. İnşaat ve altyapı alanlarında bugüne kadar yurt içinde ve yurt dışında elde ettikleri tüm deneyim ve birikimi bu projenin layıkıyla tamamlanması için sarf edeceklerini söyleyen Özdemir, projeye çevre konusunda büyük hassasiyetle yaklaşacaklarının alanı çizdi. Çevresel etki değerlendirme (ÇED) raporunu titizlikle incelediklerini bildiren Özdemir, bu çerçevede inşaata başlamadan önce kuş gözlemleriyle ilgili deneyimli bir akademisyen başkanlığında uzman bir ekibin sahada incelemeler yapacağını vurguladı.

Özdemir, "İstanbul yeni havalimanı projesi, bizim için sadece bir yatırım projesi değil, Türkiye için her yönüyle bir prestij projesidir. Aynca dünyanm en büyük kamu-özel sektör işbirliği projelerinden biri olacaktır. Bu projeyi devletten beş kuruş para almadan inşa edeceğiz, 25 yıl işleteceğiz ve daha sonra tüm havaalanımızı tüm ekleriyle birlikte devredeceğiz" dedi.