Basın
Basında Limak
2009
Var olanın değil yeni yolcu peşindeyiz, Sabiha Gökçen’i dünyaya açıyoruz

Var olanın değil yeni yolcu peşindeyiz, Sabiha Gökçen’i dünyaya açıyoruz

Radikal / 06.02.2009
İstanbul’un Asya yakasının havalimanı Sabiha Gökçen 5.5 milyon yolcuya koşuyor. Fuar fuar gezip Türkiye’yi, yolcu potansiyeli olan dünya şehirlerine anlatan Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı, bu çalışmalarla 14 yeni yabancı şirketi alana uçmaları için ikna etmiş, toplamda ise bu sayı 32

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme A.Ş. (İSG) İcra Kurulu Başkanı (CEO) Gökhan Buğday, Sabiha Gökçen Havalimanı yeni dış hatlar terminalini ve eklerini, 29 Ekim 2009 tarihinde hizmete sunmayı planladıklarını açıkladı. 2008 yılında dış hatlar yolcusunda yüzde 27, iç hatlar yolcusunda ise yüzde 9 büyüme kaydettiklerini belirten Buğday, dünyanın birçok ülkesinden yeni yolcu bulabilmek için bir dizi çalışma içinde olduklarını, yurtdışında birçok turizm fuarını takip altına aldıklarını söyledi.

32 havayoluyla çalışıyor
Var olan yolcudan çok yeni yolcu yaratmanın peşinde olduklarını belirten Buğday şu bilgileri verdi: “ 1.6 milyon olan dış hatlar yolcu sayısını 2009’da 2.5 milyona çıkaracağız. Toplamda yüzde 18’lik büyümeyle 4.4 milyon yolcu sayısına ulaştık. 2009 hedefimiz 5.5 milyon yolcuya ulaşmak. 2010 yılında ise 8.8 milyon yolcu sayısı hedeflediklerini söyledi. 2-5 milyon yolcu kapasitesi olan terminaller arasında ilk sıralarda yer alacağımızı düşünüyoruz.

Biz İstanbul’un Asya yakasının havalimanıyız.
Önceliğimiz bu yakada ve buraya yakın kentlerde oturanlar. Atatürk Havalimanı’nın yolcusu içinde sadece bu tarafta yaşayanları hedefliyoruz. Bunun dışında amacımız yeni yolcu yaratmak. Ekip çalışması çok önemli, özellikle pazarlama alanına çok önem veriyoruz. Yeni yolcu için dünyanın çeşitli yerlerinde altı ayda 24 turizm fuarı gezeceğiz. Bu pazarlama stratejisiyle krizi daha iyi geçirmeyi planlıyoruz. Şu anda üçü yerli 32 havayoluyla çalışıyoruz. Bize danışmanlık eden firmayla talepleri karşılayabilecek bir master planı oluşturuyoruz.”

Malezyalı İstanbul sever
Yurtdışı fuarlarla ilgili konuşan İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme A.Ş.’nin ticari işlerden sorumlu genel müdür yardımcısı Server Aydın ise şöyle konuştu: “Örneğin Malezya pazarı çok önemli. Malezyalılar için Türkiye’ye gitmek bir ibadet gibi. Hac’dan önce mutlaka bir Türkiye ziyareti yapmak istiyorlar. Yoksa kendilerin hacı saymıyorlar. Ülke ülke geziyoruz. Türkiye’ye seyahat potansiyeli olan ülkelere ağırlık veriyoruz. Baltık ülkeleri, İspanya, Fransa, Sri Lanka ve Ortadoğu ülkeleri aktif olarak çalıştığımız yerler. Hep Türkiye’ye gitmek isteyip de aktarmalı uçuşlar ya da yetersiz sefer sayısı yüzünden seyahat edemeyen yabancı kentleri hedef alıyoruz. 24 tane gezeceğimiz fuarlarda yabancı havayolu şirketlerini Türkiye’ye neden gitmeleri gerektiğin anlatacağız. Ticari potansiyeli ortaya koyuyoruz. Havayolu şirketine ne kadar harcayacağı ve ne kadar kazanacağını anlatırsanız ikna oluyorlar. Bu çalışmalarımız sonucunda 14 yeni havayolu şirketini Türkiye’ye Sabiha Gökçen’e uçmalarını sağladık. Tüm uçuşlar tarifeli sefer olarak gerçekleşiyor.”

İSG’nin CEO?su Gökhan Buğday, Limak Holding (LIMAK), GMR Infrastructure (GMR) ve Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) ortaklığında kurulan İSG?nin, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı?nda mevcut terminallerin işletme hakkının yanı sıra otopark işletmesi, yer hizmetleri, kargo, uçak yakıt ikmal operasyonlarını ve havalimanı oteli ile CIP tesislerini 20 yıl süre ile 1 milyar 932 milyon avro karşılığı işletme hakkını 1 Mayıs 2008?de devraldıklarını hatırlattı. Gökhan Buğday, buraya toplam 450 milyon avro düzeyinde yatırım yapacaklarını belirterek, bu yatırımların en önemli bölümünü oluşturan yeni dış hatlar terminalini uluslararası normlarda, modern bir mimari anlayışla çevre dostu bir yapı olarak inşa ettiklerini söyledi. ISG olarak, ABN AMRO Bank ve Yapı Kredi Bankası ile 336 milyon avro proje finansman kredi sözleşmesini imzaladıklarını ifade eden Buğday, toplam 454 milyon avro tutarındaki kredi paketinin 336 milyon avroluk nakit kısmı için ilk beş yılı ödemesiz, 13.5 yıllık bir finansman yapısı kurulduğunu, 118 milyon avroluk kalan kısmının ise Bank Asya tarafından sağlandığını anlattı.

Başbakan erken istedi
Buğday, yatırım maliyetlerinin geri dönüşünü 2018-2020 yılları arasında beklediklerini dile getirerek, kapasitenin 25 milyona ulaşabileceğini, ileride daha da büyürse en az 50 milyon kişilik kapasiteye hizmet verebilmek için havalimanını iki tarafta genişletebileceklerini belirtti. Buğday, 2009 hedeflerini şöyle anlattı: ?İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı?nın hızlı büyümesine katkıda bulunacak ve yıllık yolcu kapasitesini 25 milyona çıkartacak olan toplam 320 bin metrekarelik, yeni dış hatlar terminalini ve eklerini, 29 Ekim 2009 tarihinde hizmete sunmayı planlanıyoruz. Anlaşmamız 30 ayda inşaatı bitirmek üzerineydi ancak biz Ulaştırma Bakanlığı?nın talebiyle 18 ayda bitiriyoruz. Ayrıca sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan?ın da bu yönde isteği olduğunu biliyoruz.? Gökhan Buğday ayrıca, ?Ortaklarımızla birlikte hareket ederek başka havalimanlarıyla da ilgileniyoruz. Yakın çevremizdekilere ve özelleştirilmesi söz konusu olanlara bakıyoruz? dedi. Buğday, İSG?nin borsada halka açılmasının şimdilik söz konusu olmadığını, ancak uzun vadeli planlarında böyle bir adımın yer aldığını sözlerine ekledi.

Atatürk?ten yüzde 25 ucuz
Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü?nce yürütülen projeyle Sabiha Gökçen Havalimanı?nı, Atatürk Havalimanı?ndan yüzde 25 daha ucuza işlettiklerini belirten Buğday, bir yabancı havayolu şirketinin Atatürk Havalimanı?na indiğinde 700-750 avro ödediğini, Sabiha Gökçen Havalimanı?nda ise bu fiyatın 600-650 avro civarında olduğunu kaydetti. Buğday, yolcu başına aldıkları ücretin ise yerli yolcu için 3.5 avro, yabancı yolcu için ise 12 avro olduğunu dile getirdi. Marmaray projesinin gerçekleşmesiyle bu hattın Pendik üzerinden havalimanına bağlanması için çalıştıklarını, ayrıca havaalanına ulaşımı kolaylaştırmak için İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş. (İDO) ve İETT ile görüştüklerini bildirdi.

?UEFA kupasına hazırız?
İstanbul?da gerçekleştirilecek UEFA Kupası final karşılaşması için de çalışmalarına devam ettiklerini ifade eden Buğday, Futbol Federasyonu?yla birlikte bir altyapı planladıklarını söyledi. Buğday, en çok yolcuyu Almanya?dan aldıklarını ve Sabiha Gökçen Havalimanı?nı kullanan yolcuların yüzde 98?inin Asya yakasından geldiğini belirtti. Yeni dış hatlar terminal binasının Marmara?da meydana gelebilecek 7.5 büyüklüğündeki bir depremden sonra bile işletmeye devam edebileceğini anlatan Gökhan Buğday, Sabiha Gökçen?in depreme dayanıklılığını en üst düzeye çıkarmak amacıyla 3 bin 119 adet kazık üzerine oturtulan temel yapısının dışında, dünyada az sayıda örneği bulunan, sismik izolatör sisteminin de kullanıldığını sözlerine ekledi.

Özdemir: Çok çalışıyoruz
İSG Yönetim Kurulu Üyesi Ebru Özdemir de kapasite darlığı sebebiyle yolculardan yaz ayları için anlayış beklediklerini, yeni dış hatlar terminalinin açılmasıyla problemin ortadan kalkacağını söyledi. Özdemir?in ?inşaatlardan dolayı çok şikâyet geliyor mu?? sorusuna yanıtı da şöyle oldu: ?İnanın insanüstü bir gayretle çalışıyoruz. Ve o nedenle çok önemli sayılabilecek şikâyet de gelmiyor.?

Restoran alanı 5 bin m2
Toplantıda verilen bilgiye göre, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı?nın yeni dış hatlar terminalinin özellik ve donanımı şöyle: ?Dış hatlar terminali ve ekleri, 4 bin 718 araç ve 72 otobüs kapasiteli dört katlı otopark, kara ve hava tarafından ayrı girişleri olan havalimanı oteli, 96 adet check-in kontuarı, 30 adet self check in kontuarı, VIP ve apron manzaralı CIP bölümleri, sekiz adet en büyük gövdeli veya 16 adet orta gövdeli uçağa eşzamanlı hizmet verilebilecek çoklu uçak park ettirme sistemi, yiyecek ve içecek sektörünün önde gelen markalarının hizmet vereceği 5 bin metrekare restoran-cafe alanı ve 3.300 metrekaresi çıkışta, 1.200 metrekaresi ise girişte yer alacak duty free mağazaları alanına sahip.?

Hintli GMR?den gaz santralı yatırımı
Hintli enerji şirketi GMR, Türkiye?de 1000 MW?lık gaz santralı yatırımı planlıyor. İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme A.Ş.?nin (İSG) yüzde 40 hissedarı ve dünyanın önde gelen elektrik üreticilerinden olan Hindistan Merkezli GMR Infrastructure?ın (GMR) Türkiye CEO?su Cenk Alpsoy, Türkiye?de ilk etapta 1000 Megavat (MW) kurulu güçte elektrik üretimi santralı yatırımı için bazı Türk şirketleriyle görüştüklerini, kısa süre içinde Türkiye enerji pazarına girmek istediklerini söyledi. Alpsoy, ?Türkiye enerji pazarı hızla büyüyor ve oldukça dinamik. Biz GMR olarak Hindistan?ın en önemli elektrik üreticisiyiz. Türkiye pazarıyla da yakından ilgileniyoruz. Doğalgazdan elektrik üretimine yönelik santral yatırımı yapmak istiyoruz. İlk etapta optimum 1000 MW?lık yatırım olabilir? dedi. Türk enerji pazarında yapacakları yatırım için uzun yaptıkları görüşmelerin bir süredir devam ettiğini vurgulayan Alpsoy, ?Yapacağımız yatırımın mutlaka sıfırdan olması diye bir şart yok. Çeşitli sorunlar nedeniyle yarım kalan, yavaşlayan ya da başlangıç aşamasında olan projelere de ortak olabilir? diye konuştu. Alpsoy ayrıca, İSG?deki ortakları Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) ve Limak ile birlikte başka havalimanı işletme fırsatlarını da değerlendirebileceklerini sözlerine ekledi.

Depremde bile çalışacak
İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı?nın Yeni Dış Hatlar Terminal Binası, Marmara fay hattında meydana gelebilecek 7.5 büyüklüğündeki bir depremden sonra işletmeye devam edebilecek şekilde inşa ediliyor. Sabiha Gökçen?in depreme dayanıklılığını en üst düzeye çıkarmak amacıyla 3 bin 119 adet kazık üzerine oturtulan temel yapısının dışında, dünyada az sayıda örneği bulunan, sismik izolatör sistemi kullanıldı. 252 adet terminal binası kolonlarına, 24 adet iskele bloğuna ve viyadüklere yerleştirilen 16 adet ile toplamda 292 adet sismik izalatör cihazı ile Yeni Uluslararası Terminal?in depreme dayanıklılığının en üst seviyeye çıkarılması hedeflendi.