Basın
Basında Limak
2007
Nihat Özdemir: Fiyat yüksek değil kafamdaki son rakam da buydu

Nihat Özdemir: Fiyat yüksek değil kafamdaki son rakam da buydu

Milliyet / 11.07.2007
Sabiha Gökçen ihalesi bitti, yankıları devam ediyor. Üç iddialı isimden ihaleyi alan Limak, ’Kafamızdaki rakamdı’ diyor. Makyol çekildiğine pişman, TAV ’yüksek’ buluyor

Türkiye sanki tarihinin en gerilimli seçimlerinden birine gitmiyor da yeni hükümet kuruldu, piyasalar ekonomi programına güvenoyu veriyor. Önceki gün Sabiha Gökçen Havalimanı’nın neredeyse bir günü deviren ihalesi, 37’nci turda, 3.1 milyar dolara, Limak İnşaat-GMR Infrastructure - Malaysia Airport konsorsiyumunda kaldı. Limak Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, "Çok uzun sürdü" diyerek ihaledeki yorgunluğunu anlatıyor telefonda. Bu arada telefonları da susmuyor. "İhalede bu kadar yüksek bedele çıkmanız en çok AKP’yi sevindirmiştir sanırım, sizi tebrik ettiler mi?" diye soruyorum. "Tüm partilerden, arkadaşlarımdan arıyorlar, tebrik ediyorlar" yanıtını veriyor. Türkiye’de seçim öncesi bir havada konsorsiyumun Hintli ve Malezyalı ortakları endişe duymadılar mı? Özdemir bu soruya da "Siyaset ile ekonominin bağı koptu. Türkiye’nin büyümesine güveniyorlar. Cumhurbaşkanlığı seçimi bile ülkede ekonomik krize yol açmadı" diyerek yanıt veriyor ve "İtalya, Avrupa’nın Japonyası olduğu dönemde 9 ayda bir seçim yaşıyordu" örneğini hatırlatıyor.

Verdikleri fiyat yüksek mi?

Özdemir "Atatürk Havalimanı kapasitesini doldurdu, Sabiha Gökçen yeni destekleniyor. Moskova’da 9 tane havalimanı var. (Moskova ile İstanbul’un nüfusu üç aşağı beş yukarı aynı.) 2015 yılında Sabiha Gökçen’in yıllık yolcu kapasitesi 10 milyon olacak (bugün 800 bini yabancı 3 milyon yolcu kapasitesi bulunuyor)" diye yanıt veriyor.

600 milyonu yakıttan

Sabiha Gökçen’i diğer havalimanlarından ayıran iki temel özellik var. Birincisi jet yakıtları satabilmesi ki, bu 20 yılda 600 milyon euro olarak hesaplanıyor. İkinci olarak da kule hizmetleri hariç tüm yer hizmetlerini verme yetkisi işletmeciye ait. Özdemir, ihaleye girerken yaptıkları değerlendirmede tepe noktasının verdikleri fiyat olduğunu ifade ediyor, "Bizim için son nokta da buydu" diyor. Özdemir’in Malezyalı ve Hintli ortakları büyük havalimanlarını işletiyor. Konsorsiyumda yüzde 40 hissesi olan Limak pilot şirket. GMR’ın yüzde 40, Malaysia Airport’un da yüzde 20 ortaklığı bulunuyor.

Makyol pişman: Biz de verirdik, TAV çekildi, etkilendik

Makyol Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Adnan Çebi, "Biz de 2 milyar dolara çıkabilirdik. TAV önce çıkınca etkilendik, ’Petrol mu satılıyor’ gibi tepkiler oldu. İhale heyecanına kapılarak verilmiş bir fiyat olmadığını düşünüyorum" yorumunu yapıyor. Çebi ekliyor: "Sabiha Gökçen ihalesinde yarışan 5 firma da güçlüydü, havacılık işinde büyük firmalardı, kimliği belirsiz şirket yoktu." Çebi, Sabiha Gökçen için tanınan ayrıcalıkların da önemli kıymetler olduğunu ekliyor. Makyol, Mehmet Cengiz’in şirketi Eti Bakır ve Amerikalı ortakları Airport Property Management (Chicago Havalimanı’nı işletiyor) ile ihaleye girip, en yüksek 1.720 milyar euro vermişti.

Akın: O paraya AHL’yi vereyim dedim, duyan olmadı

TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, Sabiha Gökçen’e verilen fiyatın kendi hesaplarına göre yüksek olduğunu söylüyor. TAV zaten ihaleden ilk çekilen firmaydı ve 1.540 milyar euro fiyat vermişti. Atatürk Havalimanı ihalesini 3 milyar dolara alan Akın, "Bizim için sevindirici olan AHL ile rekabet edemeyecekler. Verdikleri bedeli geri almak zorundalar" yorumunu yapıyor. Ali Sabancı’nın şirketi Esas Holding ile ihaleye giren Akın, "İhale sırasında aslında ben katılımcılara, bu paraya size AHL’yi satayım dedim ama duymadılar" diye konuşuyor. Artık bu söz espri mi, gerçek mi bilemiyorum ama yaptığım görüşmelerde bir test imkânı da doğdu. Çebi’ye Akın’ın teklifini duyup duymadığını sorduğumda, "Ben duymadım, ama teklif geçerliyse talip olurum" diyor.